….. Der er vældig mange fordele ved at være selvstændig. En af de ting jeg sætter aller mest pris på er, at jeg hver morgen kan stå op uden at skulle vækkes af et hamrende irriterende vækkeur og at jeg kan gøre dette sammen med min mand ❤️ Vi har jo vores virksomhed sammen, så… Det er ret dejligt. Der er også en lang række af andre skønne fordele. Og selvfølgelig at der ikke er nogen til at ‘Boss be around’!
Men nogle gange kan man alligevel godt have brug for en chef. Altså en god chef – ikke den gammel-klassiske type, men en god chef, son er meget klogere end en selv. Stærkere, hurtigere, bedre. Klogere. En som kan fortælle hvad man skal gøre, når man ikke ved det. Sådan en dag har jeg i dag. Og jovist, der er masser, masser af andre dage, hvor det er stik modsat og jeg jo bare (i hvert fald tror!) kan klare hele verden (læs evt også 30 dages op og ned ture – styr på moods) .
Nu jeg tænker over det, laver jeg godt nok meget, hvor jeg jo slet ikke er den bedste. Når man er selvstændig må man jo virkelig ofte kaste sig ud på dybt vand. Nogle gange må man kaste sig foran løverne. Og nogle gange kommer man home free. Mange gange gør man ikke-nikke-nej.. Og så prøver man at overbevise sig selv om at ‘øvelse gør mester’, ‘hvor der handles, der spildes’, ‘elsk dine fejl, kun med dem kan du vinde’ og andet godt snik-snak
Art ok, det er jo ikke snik-snak, men sandt, det ved jeg godt. Hvad gør man så, når man selv er chef og har brug for at én anden var det. I hvert fald bare nogle timer.
Så sætter man sig ned. Lægger alt fra sig. Og finder ud af hvad det er man tror man pludselig ikke kan. Er man ny som selvstændig, vil man opleve denne følelse tit. Har man været selvstændig i mange år, finder man ud af at man jo har klaret ærterne mange gange før. Og tager tyren ved hornene ift hvad det er, som pludselig blokerer. Det er der jo noget der gør, når man gerne vil have en temporary chef. Og så finder man nok ud af, at det bare er fordi at den opgave man skal have lavet, eller den opgave man er i gang med, skal have ekspederet, effektiviseret eller hvad ved jeg, simpelthen er svær.
Dét er vældig reelt. Vældig reelt og en sund betratning. I forlængelse af denne tanke, tænker man automatisk videre og må spørge sig selv, hvad det præcist er der er så svært i den pågælende opgave?
Og vupti, man kommer frem til svaret som den bedrevidende, super-hero-kloge-ikke-eksisterende-fantastiske-chef med stor sandsynlighed også ville være kommet frem til. Chefen kan jo ikke gøre arbejdet for en. Chefen skal jo lede en videre til hvordan man får gjort arbejdet, hvis man altså går i stå.
Så er der kun tilbage at analysere hvad der gør given opgave svær, hvad der var godt og skidt sidste gang man løste en lignende opgave, hvordan man kan strategisere (eller coache) sig hen til hvordan opgaven ville kunne blive løst, hvis man skal frem til det bedste og mest realistiske resultat.
Voila, case solved. Nårhmen, det gør jeg da lige så…!
#justdoit #beingboss #costs
Følg med mig på
Instagram: @iamwine_jenniferdelaloca, på FaceBook og her på bloggen